O matematyce w szkole średniej

Drodzy Rodzice!

Poniższy tekst dotyczy programu matematyki w szkole średniej, w tym (zidentyfikowanych przez nas) przyczyn dysonansu między oczekiwaniami rodziców (nierzadko i dzieci!) a ocenami, oraz stosunkowo częstej zmiany podejścia „chcę, żeby miała/miał dobre oceny” na „oby tylko zdała/zdał”.

Program matematyki na poziomie podstawowym w klasie I jest zbliżony do poziomu rozszerzonego, mocno „rozjeżdża się” dopiero w dalszych klasach. Mimo to matematyka w szkole średniej nawet na poziomie podstawowym jest wielokrotnie bardziej wymagająca niż w szkole podstawowej.

Tempo przerabiania tematów, o ile nie zostanie zmodyfikowane przez nauczyciela, jest dość szybkie i wymaga od nawet dobrego ucznia systematycznego treningu. Jedyny znany nam skuteczny trening to regularne przerabianie zadań ze zbioru zadań. Powinny być przerabiane na bieżąco w każdym tygodniu. Zignorowanie tego zalecenia nieuchronnie prowadzi do załamania się ocen.

W SZKOLE ŚREDNIEJ PRZESTAJE SPRAWDZAĆ SIĘ STRATEGIA „PRZYGOTOWANIE DO SPRAWDZIANU”.

Znakomita większość dzieci nie jest w stanie w 2-3 dni opanować materiału z przeszło 200, a czasami blisko 300 zadań (zależnie od tematu). To, że komuś się to udaje, nie oznacza, że będzie tak zawsze i że każdy tak może (nasz poradnik z oczywistych względów nie dotyczy geniuszy matematyki).

Na naszych zajęciach dla I klasy omawiane są prawie wszystkie „motywy” występujące w zadaniach i uczniowie je ćwiczą, ale zapewnia to przede wszystkich zrozumienie materiału, a ich utrwalenie spoczywa na uczniach (tj. na treningu zadań ze zbioru zadań). Obserwujemy od lat, że dobre i bardzo dobre oceny pozostają w zasięgu głównie tych uczniów, którzy prowadzą skrupulatne notatki z naszych zajęć oraz regularnie przerabiają zadania ze zbioru zadań, nawet gdy nauczyciele nie zadają prac domowych.

Matematyka rozszerzona w drugiej i wyższych klasach, wbrew temu co można by sądzić po słowie „rozszerzona” to nie jest _nieco_ więcej materiału, tylko _wielokrotnie_ więcej zagadnień o poziomie trudności _wielokrotnie_ wyższym. Nasze wieloletnie doświadczenie jest takie, że wymaga ona ogromnego poświęcenia (kilku godzin codziennie!), wytrwałości i systematyczności, a także odporności na stres i niepowodzenia, i akceptacji porażek. Regularnie słyszymy o uczniach rezygnujących z rozszerzonej matematyki lub „uciekających” do Szkoły w Chmurze. Radzimy, aby się przygotować na długą, systematyczną, samodzielną pracę, w której oczywiście będziemy naszych uczniów wspierać. Prosimy jednak pamiętać, że nawet wybitne jednostki mogą mieć trudności w przejściu z dobrymi ocenami przez program najbardziej wymagających podręczników ze szkoły średniej. 

Warto też mieć na uwadze, że:

a) nauczyciele mogą zmieniać tempo nauki i w niektórych klasach jest ono znacznie wolniejsze niż w innych;

b) wiele zależy od wybranego przez nauczyciela podręcznika (na rynku najpopularniejsze są cztery, ogromnie różniące się pod względem zarówno liczby, jak i stopnia skomplikowania przedstawianych zadań, od całkiem przyjaznego do niezwykle trudnego);

c) komplikacje mogą też rodzić różne sposoby sprawdzania umiejętności matematycznych uczniów w różnych szkołach (od zadań na sprawdzianie w większości łatwych po same zaawansowane – zwłaszcza w tym drugim przypadku o dobrą ocenę jest trudno).

Dodaj komentarz