Matematyka dla klas 8: czym się różni repetytorium do egzaminu od zajęć bieżących?

Kopia LionHeart-8

W 2019 roku już od września uruchomiliśmy dwa rodzaje zajęć z matematyki i angielskiego dla ósmoklasistów:

  • REPETYTORIUM przed egzaminem 8-klasisty (w soboty);
  • zajęcia bieżące (w dni powszednie).

Oba kursy mają swoją specyfikę i często pytają nas państwo, czym się różnią. Ten tekst ma te różnice wskazać i objaśnić na przykładzie matematyki.

Repetytorium z matematyki przygotowujące do egzaminu 8-klasisty

REPETYTORIUM Z MATEMATYKI powstało, ponieważ program przerabiany w szkole najczęściej NIE WYSTARCZA do bezstresowego zdania egzaminu z wysoką punktacją. Po prostu: egzamin jest o jakieś dwa, trzy oczka trudniejszy niż to, co dzieci umieją po zakończeniu szkoły podstawowej. Nie dziwią nas zupełnie historie o piątkowych uczniach, którzy na egzaminie otrzymywali 30 proc. punktów, nie dziwi nas, że średnia ogólnopolska z egzaminu z matematyki w roku 2019 wyniosła zaledwie 45%. Celem REPETYTORIUM jest rozwój umiejętności rozwiązywania zadań egzaminacyjnych i nie ma to nic wspólnego z programem przerabianym w klasie ósmej. W trakcie roku szkolnego w ramach zajęć z REPETYTORIUM Z MATEMATYKI przerobimy trzy bloki:

  1. powtórzenie podstawowych zagadnień z klas 4-7 (do stycznia 2020 r.)
  2. kurs rozwiązywania zadań z treścią (styczeń-luty 2020 r.)
  3. typowe zadania egzaminacyjne (luty, marzec, kwiecień 2020 r.)

REPETYTORIUM jest o tyle wyjątkowe w naszym portfolio, że są to jedyne zajęcia, na których dajemy pracę domową. Każdy uczeń otrzymuje zestaw zadań do samodzielnego rozwiązywania na komórce i od razu widzi, czy odpowiedź jest dobra czy zła. Jeśli ma wątpliwości, 30 min przed zajęciami ma możliwość przyjść i się skonsultować z nauczycielem. Nie prowadzimy natomiast ocen prac domowych i nie są one obowiązkowe – są tylko i wyłącznie pomocą dla uczniów, którzy chcą utrwalić wiedzę przekazaną w czasie zajęć.

Kto skorzysta najwięcej z repetytorium?

Najwięcej zdecydowanie zyskają uczniowie „czwórkowi” i „piątkowi”, którym zależy na jak najlepszym zdaniu egzaminu, sporo mogą też się nauczyć uczniowie „trójkowi”, o ile będą regularnie korzystać z udostępnianych im prac domowych.

REPETYTORIUM obejmuje powtarzanie materiału z całej szkoły podstawowej, a nie naukę od zera i w przypadku uczniów z jeszcze słabszymi ocenami zdecydowanie zalecamy połączenie tego kursu z zajęciami bieżącymi dla klas ósmych bądź indywidualnymi korepetycjami z matematyki.

Łatwo też wskazać, kto z repetytorium nie skorzysta: ci uczniowie, którzy nie chcą przychodzić na zajęcia, a zostają zmuszeni przez rodziców, szybko rezygnują, bo matematyka na tym etapie wymaga sporej dozy motywacji i łączy się z dużym zmęczeniem na kolejnych etapach kursu.

Zajęcia bieżące z matematyki dla klas ósmych

W trakcie tych zajęć realizujemy bieżący materiał zgodnie z podręcznikiem. Nie dajemy prac domowych, bo uczniowie naszym zdaniem wystarczająco są obciążeni pracami domowymi w szkole (których zresztą często i tak nie robią). Skupiamy się na tym, by uczeń jak najlepiej może zrozumiał każde zagadnienie omawiane w klasie ósmej i oczywiście ćwiczymy to na konkretnych zadaniach. Te zajęcia nie przygotowują do egzaminu ósmoklasisty w tym sensie, że po nich uczeń może wynieść znajomość matematyki wymaganą w programie szkolnym, ale nie umiejętność rozwiązywania zadań egzaminacyjnych, które są znacznie, znacznie trudniejsze.

Ten kurs jest bardzo dobrą pomocą dla uczniów „dwójkowych” i „trójkowych”, choć to, czy oceny się poprawią i jak szybko, zależy od indywidualnych predyspozycji i motywacji każdego z uczniów. Oczywiście uczniowie z lepszymi ocenami też na nie przychodzą (dzięki temu, że są z nami od dłuższego czasu, mają właśnie lepsze oceny). Póki co mamy sukcesy w wyciąganiu nawet na piątki i szóstki po jakimś roku bieżących zajęć, oczywiście nie wszystkich (ale sporej części :-).

Dla osiągnięcia pełni możliwości na egzaminie zalecamy łączenie tego kursu z REPETYTORIUM.

Jedna ważna uwaga

Nie prowadzimy przygotowań do sprawdzianów szkolnych. Jest wystarczająco mało czasu na nauczenie ogromu matematyki wymaganego w szkole podstawowej. Wyposażamy za to uczniów w wiedzę i umiejętności, które owocują w przyszłości np. tym, że nie będą musieli do nas chodzić (ale większość i tak chce :-). Ta wiedza i umiejętności pomagają im też oczywiście zdawać sprawdziany, jednak gdy uczeń ma bardzo duże zaległości, nie ma co oczekiwać, że oceny się szybko poprawią. Nauka matematyki wymaga czasu i cierpliwości, mnóstwa ćwiczeń, i najlepiej jeszcze wyrównania WSZYSTKICH zaległości. Nauka metodą przygotowywania do sprawdzianów uczy wyłącznie zapamiętywania wyrywkowych zagadnień, a nie układa wiedzy porządnie w odpowiednich szufladkach – tak, aby uczeń umiał zrobić zadanie, którego nigdy wcześniej nie widział. To właśnie powinien być cel edukacji matematycznej i taki cel sobie stawiamy.

 

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s