Skąd te problemy z matematyką??

Bariery w nauczaniu matematyki to nie tylko bolączka Polski. Edukacja matematyczna spędza sen z powiek ekspertom w niejednym kraju. W niedawnym artykule w Forbesie Kevin Anderton przybliża wyniki ciekawego badania rzucającego nieco światła na przyczyny problemów w nauce matematyki. O tyle interesujące, że są to te same bariery, które sami zidentyfikowaliśmy jako kluczowe dla programu nauczania i które pokonujemy z uczniami praktycznie codziennie 🙂

Autor artykułu powołuje się na wyniki badania przeprowadzonego przez Society for Industrial and Applied Mathematics, w którym ok. 1500 studentów szkół wyższych poproszono o wskazanie przyczyn trudności w nauczeniu się matematyki. Rezultaty w uproszczeniu można przedstawić tak:

 

brak motywacji-2

Zgadzamy się z tymi tezami praktycznie w 99 proc. – może położylibyśmy większy nieco większy nacisk na ćwiczenia, ale z pewnością – wbrew powszechnej opinii – to nie brak ćwiczeń jest najważniejszą barierą, tylko właśnie problemy z rozumieniem matematyki i brak motywacji – czyli trzy elementy u samej podstawy piramidy.

W LionHeart mamy metodę I matma, która obejmuje działania na większości tych pól. Od samego początku mówimy, że celem jest nauczenie matematyki, a nie zdawanie sprawdzianów. Aby dziecko umiało matematykę, musi ją przede wszystkim lubić i rozumieć, i lepsze oceny same przyjdą – tylko z czasem, jako konsekwencja dogłębnego poznania poszczególnych tematów (co notabene znacznie ułatwia dalszą naukę – w pewnym momencie uczniowie zauważają, że zaczęli rozumieć, co się dzieje na lekcji!). Nauczanie „do sprawdzianu” paradoksalnie nie likwiduje barier, tylko je umacnia.

Tam gdzie to tylko możliwe, pokazujemy, jak matematyka działa w realnym życiu – czy to przy liczeniu powierzchni gruntów, czy przy wyprzedażach 🙂 Służymy też pomocą w tłumaczeniu „o co w tym wszystkim chodzi”, a ćwiczenia na zajęciach prowadzimy w taki sposób, by umacniać w uczniach poczucie, że umieją, dadzą radę, nie muszą się bać.

Najtrudniejsza zdecydowanie jest bariera u samej podstawy piramidy – motywacja. Sami obserwujemy, że uczeń, który chce się nauczyć matematyki, dzięki I matma zwykle nie ma z tym wielkich problemów. Już sama poprawa ocen i poczucie kontroli nad swoimi umiejętnościami przyczynia się do poprawy motywacji. W uczniach, którzy do nas przychodzą, widzimy często i niechęć, i rozgoryczenie, i bezradność, i strach – jeśli jednak tylko wśród nich kryje się i ambicja, chęć poznania matematyki – możemy śmiało powiedzieć, że będzie dobrze 🙂 i jest to tylko kwestią czasu!

A kiedy poprawią się oceny? To zależy od wielu czynników, w tym tempa nadrabiania zaległości, które jest sprawą indywidualną… i również, w pewnym przynajmniej stopniu, zależną od wspomnianych barier. Ale to już temat na inny wpis.

brak motywacji-3

 

 

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s